כמעט בכל פרויקט לבניית אתר אינטרנט אני נתקל בדילמה הזו, האם למקם בעמוד הבית סליידר תמונות מתחלפות או לא? האם הוא מועיל לאתר? איך לעצב אותו שונה מאתרים אחרים? וכל מיני שאלות שצצות באותו הרגע מול מסך המחשב. לכן, לאחר המון פרויקטים החלטתי לשים לזה סוף ולהתחיל לחקור את הנושא כדי להגיע לתשובה אחת חד משמעית.

מה זה סליידר תמונות באתר אינטרנט?

סליידר תמונות/שקופיות הוא למעשה אזור באתר שבכל מספר שניות או לחיצה על חץ מתחלף לשקופית הבאה. זה נראה דיי מגניב ואפילו באתרים מסויימים לקחו את זה ממש קדימה והוסיפו אנימציות, מעברים והתרחשויות רבות – דבר שיכול בצורה כזו או אחרת להזכיר פרסומת טלוויזיה או באנר גדול.

קצת דיבורים מהרשת

אחרי "גיגול" (מלשון חיפוש בגוגל), הגעתי לדיון דיי מעניין ב-StackExchange UX אשר דן בנושא הסליידרים באתרי אינטרנט. הדעה הרווחת היא שהשימוש איננו עוזר לאתר. אתם מוזמנים לקרוא את כל הדעות בדיון עצמו.

גם ג'ייקוב נילסן שנחשב בעיני רבים לגורו בתחום מחזיק באותה הדעה, מוזמנים לקרוא את דעתו בנושא כאן כאשר מציג את מקרה הבחן שלו עצמו.

חברנו זהר עמיהוד מרחיב על הנושא בפוסט שכתב בנושא (בעברית) סליידרים באתר ומשמעותם, סוגי הסליידרים הקיימים וסקירת השימושים שבהם. מומלץ מאוד לקרוא על מנת להרחיב את הידע בנושא.

אבל כולם משתמשים בסליידרים, אז כולם טועים?

כאן אני חייב לצטט משפט של כל הורה, מורה ומבוגר שנאמר לילדים: "ואם כולם יקפצו מהגג גם אתה תקפוץ?". אני רואה סליידרים תמונות בכל אתר, בכל תבנית וורדפרס שנמכרת, בכל מקום, ועדיין בדעה שהמומחים צודקים ואין צורך בסליידר באתר אינטרנט. ארחיב על כך מיד אך קודם הרשו לי להפנות אתכם לחשיבה של אחד האנשים שמסתובבים בקבוצות הפייסבוק השונות ומטיף לכולם לא להיות כמו האחרים – עמנאול הוכשטדט (מקווה שרשמתי נכון) בקבוצת הפייסבוק שלו "ניהול השיווק הדיגיטלי בארץ ובעולם". עמנואל מרבה לעצבן אנשים אחרים, אך בבסיס טענותיו ומכתביו הוא טוען שפשוט אסור לחשוב כמו כולם, תמיד לצאת מהקופסא, דבר שמאוד קשה כאשר יש לקוחות על הראש שרוצים משהו כי לכולם יש.

אז, למה לא?

יותר מדי מסרים מובילים לאי קבלת אף מסר

אתם נכנסים לאתר אינטרנט, לא מספיקים לקרוא את השקופים הראשונה וכבר באה השקופית הבאה. הן לא רלוונטיות אליכן וכבר הגעתם לשלישית וגם היא לא. מעצבן אתכם הדבר הזה שמתחלף לכם מול העיניים ואתם רוצים להגיע כבר למה שאתם מחפשים, העיניים שלכם מחפשות את לחצן החיפוש או התפריט אבל ברקע עוד שקופית נכנסת או זזה.

תזוזה מושכת את תשומת הלב

המשך ישיר של הסעיף הקודם: העיניים כבר לא מצליחות ותמיד יביטו לעבר "תזוזה", כי זה מה שמושך את העיניים שלנו, בטח לא אזור "סטטי". לכן, מרבית הפעמים סליידר תמונות יעצבן את הגולש וימנע ממנו למצוא את מה שחיפש באתר.

לקחתי לדוגמא את האתר של EBAY, אולי הדוגמא הטובה ביותר בעולם לאתר מכירות (יש שיחלקו עליי), ומצאתי שם סליידר סטטי בתור התחלה, אך ניתן לדפדוף במידה ועומדים עליו מתווספים חצים בהם ניתן לדפדף, אכ מחשבה טובה כדי להשאיר לגולש את הבחירה ולא "לשגע אותו" בהמון מסרים, במיוחד כאשר מי שנכנס לאיביי עשוי לחפש אינספור דברים שונים כך שממש קשה לדעת מה להציג.

השורה התחתונה

לאחר קריאת הפוסט הבא (קישור) הצלחתי איכשהו לסגל לעצמי דעה בנושא, אם בתחילת הדרך הייתי ממש "נגד" כרגע אני רק 80% נגד. אתר אינטרנט שבאמת מציע "דילים" או "מוצרים במבצע" או יותר מהטבה אחת בהחלט צריך לחשוב על סליידר על מנת באמת להציג יותר בעמוד הבית. אך הייתי מסייג זאת ואומר שכדאי להשאיר את הבחירה בידי הגולש, אם דפדף בסליידר סימן שהשקופית שראה לא מתאימה לו ולכן פחות רלוונטית.

וכמובן, אין כמו טסטים, הוסיפו לקישורים מעמוד הבית על הסליידרים "מזהים" שתוכלו לאחר מכן לנטר בעזרת אנליטיקס או כל כלי אחר ולמדו על הקליקים מהסליידר בעמוד הבית. ייתכן שגולשים מסויימים שמגיעים ממקום מסויים מעדיפים שקופית אחת על אחרת ולכן אולי כדאי להציג שקופית אחרת לכל גולש שמגיע ממקור אחר ובכך בעצם להתאים את עמוד הבית שלכם לגולש. למשל: פרסמתם כרגע בפייסבוק 2 מודעות לאתר מכירת כלי מטבח. אחת פונה לנשים שאינם אוהבות לבשל, כאלה שרק מחממות אוכל בבית – ניתן להציג להן את השקופית התמונות שמתאר את מוצרי החנות שלכם למיקרוגל או למוצרים דקורטיביים למטבח למשל. לעומת זאת המודעה השניה פונה לגברים שמבשלים ואוהבים לאפות, להם אין צורך להציג את השקופית של המיקרוגל, הם לא ישתמשו בו. מנגד כדאי להציג להם את סדרת הכלים שלכם לאפיית עוגות ביתיות מדהימות!

חשבו על הגולש, מה הוא ירצה לראות ומה לא, מה יוביל אותו להישאר ואפילו לרכוש ולהתעניין באתר שלכם ולא להתעצבן ולעזוב. זכרו שסליידר תמונות בדרך כלל תוסף כמחצית מהמסך ובמקרים מסויימים אף יותר ולכן חשבו היטב כיצד החלק הגדול הזה בדף השער של אתר האינטרנט שלכם צריך להתנהג וכיצד צריך להיראות על מת שהגולשים שלכם יישארו ולא יברחו.

מסכימים, דעתכם שונה? אשמח לשמוע

2 תגובות ל- “סליידרים באתר? כן או לא?”

  1. אחלה מאמר, מסכים עם כל מילה… זה מאט את האתר, מבלבל את הלקוח ויוצר אצלו פחות קשב וריכוז להבנת המסרים שאנחנו באמת רוצים להעביר..

    הצורה היחידה שבה שייך להשים סליידר זה רק אם מדובר באתר מכירות, וגם אז זה לא בטוח..

  2. שלום גיא,
    בלי לדעת על הפוסט שכתבת, כתבתי גם אני פוסט על סליידר באתר וראה זה פלא, קראתי לו בשם ממש דומה: "סליידר באתר (תמונות מתחלפות) כן או לא?"
    במאמר הבאתי עשרות דוגמאות של מה ניתן לשים במקום סליידר באתר. מה ניתן לשים כדי לקבל יותר המרות, לשפר את חוויית המשתמש וגם שיעזור בדירוג האתר בגוגל.
    זהר עמיהוד
    מוביל עסקים להצלחה באינטרנט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *